Hur blev jag frisk?

"Hej Olivia:) Brukar aldrig kommentera bloggar men kan inte låta bli nu! Har följt dig ett tag och tycker bara du verkar så gullig och jordnära! Jag har själv en ätstörning(påväg ur den) och undrar bara hur du gjorde för att bli frisk? Har du några bästa tips? Förutom ticsen du skriver om, har du något mer kvar innan du känner att du är helt frisk? Hoppas det är okej att jag frågar!! Ha en bra fredag och helg nu, kram! "

Jag fick en super fin kommentar här om dagen som jag kände att jag var tvungen att svara på i ett inlägg. Btw så älskar jag när ni kommenterar massor och speciellt när det är kommentarer om lite mer seriösa saker. Så i det här inlägget ska jag svara på hur jag blev frisk från mina ätstörningar, ge tips på hur du som själv har en ätstörning kanske kan komma ur den och om jag har något kvar innan jag känner mig 100% frisk.

Hur - Det är ganska svårt att svara på just hur jag blev frisk men jag har mina aningar. Jag kan först och främst säga att jag började träna ganska mycket. Vilket som gjorde att jag blev hungrigare och då blev det att jag åt oftare än innan. Jag hade alltid med mig en frukt eller en bar i väskan som jag kunde äta när jag kände att magen kurrade. Det här gjorde också att jag blev mer sötsugen, frukt innehåller fruktsocker och då ville jag ofta äta sötsaker och utan att tänka på det åt jag mer. Jag började acceptera mig själv precis så som jag är. Istället för att se ner på mig själv och min kropp blev jag instället tacksam för att jag har en kropp som fungerar och som är frisk. Man ska aldrig ta för givet att ens kropp mår bra och är frisk, man vet aldrig vad som händer eller när det oväntade händer!

Tips - Mina tips är väll att börja träna eller röra på dig mer eftersom att man generellt blir hungrigare av det. Ämnesomsättningen blir högre/snabbare vad man nu säger och det gör att kroppen behöver mat. Men om det är så att du har en ätstörning i samband med att du tränar för mycket bör du kanske trappa ner på träningen och istället ta det lite lugnt. Då kanske du ska nöja dig med att träna lagom är okej. Acceptera dig själv så som du är och var tacksam över att du har en frisk kropp. Sen kan man också söka hjälp om det är så pass illa att du behöver någon som håller koll på dig. Då kan det vara så att du måste väga din mat inför varje måltid så att du har en viss vikt på din mat och att du måste äta upp allt. Det finns massa olika sätt att få hjälp på och jag tycker att du ska söka hjälp om det har gått för långt!

90% frisk just nu - Jag skulle nog säga att jag nästan är helt frisk, jag kanske är 90% frisk. Jag har vissa saker kvar som jag måste träna på och det är att lära mig att dricka till maten. Jag dricker alltid innan eller efter men aldrig under måltiden. Detta gör jag eftersom att jag hade det som en ätstörning förut att man får en platt mage och smal midja om man inte dricker 30 minuter innan eller 30 minuter efter måltid. Detta stämmer inte!! Nu idag när jag dricker till måltid mår jag illa av det men jag tränar genom att dricka ett litet glas eller bara ta några klunka vatten under måltid för att vänja kroppen.

Gillar

Kommentarer

filippaml
filippaml,
Jättebra skrivet och fint inläg!! <3
nouw.com/filippaml
oliviamalm
oliviamalm ,
Åhh tack fina du <33
nouw.com/oliviamalm
IP: 82.99.3.229