Mår du dåligt? Såhär mår du bättre

Det finns en himla massa olika faktorer till att man kan må dåligt och allt är okej. Om du mår dåligt är de viktigt att du accepterar det och inte försöker borsta undan det under mattan. Alla har vi mått dåligt eller kommer må dåligt, så är det. Livet är inte en dans på rosor. Men eftersom att jag har varit en av de som mått fruktansvärt dåligt och verkligen vart nere på botten tänkte jag dela med mig utav några tips. Som hjälper eller kan hjälp! :)

Mat

Tro det eller ej men mat har otroligt stor påverkan över hur du mår. Om du äter dåligt kommer du att må dåligt. Kanske inte just nu men om någon månad eller år kommer det inte att hålla längre. Din kropp kommer att säga ifrån. Hur ofta äter du egentligen om dagen? Du bör äta frukost, lunch, middag och två mellanmål om inte mer. Om du tränar mycket ska du äta mer, om du tränar mitt i mellan ska du äta mellan mycket och om du inte tränar alls ska du äta en lagom mängd med mat. Att trycka i sig en påse chips för att man inte hann äta lunch är inte ett smart drag. Då är det bättre att äta en frukt, macka eller något annat som man kan äta på springande fot. Det är super viktigt att kroppen får i sig de näringsämnen som den behöver annars blir det obalans. Lika viktigt som det är att äta mat är det att dricka vatten.

Träning och aktivitet

När man tränar och rör på sig utsöndras ett ämne i kroppen som fungerar som ett slags "happy pill" effekt. De heter endorfiner och det gör att du blir pigg, glad och positiv. Desto mer du tränare desto gladare blir du. Du ska försöka hitta en balans som gör att du mår bra av din träning och inte mår sämre av de. Du kan börja lite lätt och sedan öka en gång i veckan till två och när de känns bra kan du öka ytligare. Bortsett från dina träningspass bör du röra på dig trettio minuter eller mer om dagen. Det är bra för oss alla! Så istället för att du ska ta bussen de sista stationerna kan du hoppa av och gå sista biten. Mitt sista tips inom träningen är att du borde försöka variera träningsformen. Om du springer ena dagen kan du gå på et danspass dagen efter. Eller om du går på fotboll kan du köra fys ena dagen och styrka andra. Glöm inte bort att stretcha ;)

Vila och återhämtning

För att det ska kunna bli balans mellan dessa två behövs den sista faktorn som är vila och återhämtning. Om du inte låter din kropp vila kommer den inte att orka träna, jobba eller gå i skolan. Den behöver sömn och en day off så den kan samla ihop alla sina krafter igen och ge 110% på nästa träningspass. Men vila inte för mycket så du blir lat haha

Gillar

Kommentarer

filippaml
filippaml,
oliviamalm
oliviamalm ,
Tack Filippa hoppas de kan komma till användning 😊
nouw.com/oliviamalm
IP: 82.99.3.229